Skip to main content

Co to jest outsourcing it?

Zastanawiasz się co to jest outsourcing it?

Poniżej dowiesz się nie tylko czym jest ale też, jakie są jego rodzaje, jakie działania wchodzą w zakres usług it oraz jakie są najważniejsze zalety outsourcingu IT.

Czym jest outsourcing IT?

Zacznijmy od tego, że outsourcing it czyli inaczej outsourcing informatyczny to połączenie dwóch słów - "outsourcing" oraz "it/informatyczny". Jakkolwiek słowo "it" czy "informatyka" jest znana chyba każdemu - to słowo "outsourcing" może wymagać definicji lub przynajmniej doprecyzowania. Od tego też zacznijmy.

Outsourcing - definicja

Termin Outsourcing pochodzi z języka angielskiego. Jest to skrót od terminu outside-resource-using.

Outsourcing zatem to użycie zewnętrznego źródła dla rozwiązania wewnętrznego problemu.

Mówiąc inaczej - usługi outsourcingu to zewnętrzna obsługa danego obszaru działalności firmy jaką zapewnia jej specjalizująca się w tym obszarze firma outsourcingowa.

Firma dostarczająca daną usługę posiada potrzebny sprzęt, wiedzę i kompetencje (zatrudnia zazwyczaj zespół specjalistów z danej dziedziny/branży) niezbędne do realizacji powierzonych zadań.

Outsourcing oznacza wszystkie usługi jakie mogą dostarczyć twojej firmie firmy zewnętrzne. I wchodzi tu w grę nie tylko jednorazowa usługa ale również sytuacji gdy potrzebna jest stała współpraca z wykonawcą zewnętrznym.

Outsourcing usług bowiem to nierzadko konieczność wejścia w długofalową relację biznesową z firmą, która na stałe staje się dla naszej firmy partnerem i dostawcą usług.

Pełny outsourcing IT a outsourcing częściowy

Outsourcing IT może pokrywać całościowe lub tylko częściowe zapotrzebowanie na usługi IT potrzebne w Twojej firmie.

Angażując zewnętrzne przedsiębiorstwo usługowe w procesy wewnętrzne warto zdecydować już na początku o stopniu wtajemniczenia jej w arkana tego co dzieje się w poszczególnych procesach operacyjnych.

Korzystanie z zewnętrznej obsługi informatycznej to często dłuższa lub stała współpraca ze względu na duże stałe koszty związane z koniecznością utrzymania infrastruktury informatycznej.

W przypadku małych firm nieco częściej zleca się jednorazowe doradztwo informatyczne, stworzenie infrastruktury it potrzebnej do funkcjonowania firmy czy po prostu aktualizację oprogramowania specjalistycznego.

Częściowy outsourcing usług IT to jednak doskonałe rozwiązanie zarówno dla tych, którzy potrzebują usług IT w ograniczonym zakresie jaki tych, którzy outsourcing IT traktują jako wsparcie konkretnego projektu w ramach działania organizacji.

Jest wiele różnych modeli i form jakie może przyjąć outsourcing IT. Możliwy jest np. outsourcing lokalny czy też outsourcing zdalny usług IT.

Wszystko zależy od potrzeb firmy zlecającej np. od tego na jakie koszty outsourcingu IT chce się w danym momencie zdecydować, czy obecnie posiada własny dział IT czy dopiero go tworzy itd.

Kluczowe jest to, że outsourcing usług IT to bardzo elastyczna i dopasowana do potrzeb klienta forma współpracy.

Jakie usługi wchodzą w zakres outsourcingu IT?

Wiemy już co to jest outsourcing IT. Pozostaje pytanie o to co dokładnie wchodzi w skład usług informatycznych?

Istnieje wiele różnych poziomów i zakresów outsourcingu IT. Firmy oferujące outsourcing IT zazwyczaj oferują bardzo szeroki wachlarz usług - od zapewnienia specjalistów potrafiących wykonać dane zadanie i szybką reakcję na zgłaszane awarie po całościowe zaopatrzenie i obsługę firm w infrastrukturę, sprzęt, oprogramowanie i techników i specjalistów pracujących w ramach organizacji zlecającej.

Zazwyczaj oferowane są usługi typu administrowanie siecią i serwerami, tworzenie aplikacji i stron www, aktualizację oprogramowania, tworzenie infrastruktury komputerowej, usuwanie awarii urządzeń i oprogramowania, archiwizację danych a także doradztwo IT (consulting IT).

Aby osiągnąć najlepsze wyniki i efekty z outsourcingu IT ważne jest, żeby dane usługi były "szyte na miarę"- dla każdego klienta indywidualnie. Dlatego w Com IT Solution zawsze podjęcie zobowiązania poprzedzamy wnikliwą analizą potrzeb naszych klientów (link).

Ostatecznie to firma zlecająca wybiera zakres zlecanych usług jednak dobrze jeśli dzieje się to poprzez proces wzajemnych rozmów z wykonawcą, który już na poziomie wstępnej analizy jest często w stanie podpowiedzieć najlepsze dla klienta rozwiązania.

W zakres outsourcingu usług informatycznych zlecanych firmie zewnętrznej wchodzą m.in.:

  1. Consulting informatyczny

    - czyli doradztwo w zakresie wszystkich planowanych i bieżących działań wymagających użycia technologii informatycznych.
  2. Serwis informatyczny

    - dotyczy zarówno infrastruktury informatycznej jak również używanego oprogramowania informatycznego.
  3. Oprogramowanie (dostarczenie i aktualizacja)

    & - zapewnienie software'u, udostępnienie licencji na jego wykorzystanie oraz szkolenia pracowników z używania danego oprogramowania.
  4. Sprzęt IT (dostarczenie i konserwacja)

    - sprzęt informatyczny to nie tylko komputery, to często rozbudowana infrastruktura serwery, urządzenia je obsługujące oraz kilometry kabli niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa.
  5. Usługi typu Secure IT oraz Backup IT

    czyli wszystkie działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa informatycznego danego przedsiębiorstwa,
  6. Administrowanie sieci

    - czynności mające na celu sprawne działanie całego złożonego systemu informatycznego między innymi dotyczy zarządzania bazą użytkowników oraz uprawnieniami pracowników do używania poszczególnych programów i aplikacji.
  7. Monitoring IT

    - pozwala uniknąć większych awarii systemu, ma na celu zapewnienie codziennego odpowiedniego poziomu działania urządzeń i oprogramowania.
  8. Tworzenie stron WWW i aplikacji

    - outsourcing IT wiąże się też często ze zlecaniem firmom zewnętrznym specjalizującym się w tym zakresie tworzenie stron www (a często również aplikacji spełniających ważne funkcje np. w kontakcie z klientem), bez których trudno sobie wyobrazić współczesne przedsiębiorstwo.
  9. Przeprowadzanie wewnętrznych procesów IT

    - firmy outsourcingowe zapewniają nie tylko dostarczanie urządzeń czy software'u, ale też niejednokrotnie wykonują wiele ważnych a jednocześnie czasochłonnych procesów w firmie. Dobrym przykładem może być zlecanie na zewnątrz archiwizację danych firmy.

Dlaczego warto korzystać z outsourcingu IT dla firm?

Decyzja o tym, czy rozwijać wewnętrzne zasoby czy wspomóc się outsourcingiem IT jest często jedną z kluczowych kwestii wpływających na przyszłość firmy.

Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji warto rozważyć wszystkie aspekty związane podjęciem współpracy z firmą oferującą outsourcing usług.

Żeby Ci to ułatwić przedstawiamy poniżej krótkie opisy najważniejszych korzyści jakie niosą za sobą usługi outsourcingu informatycznego.

Pomogą Ci one zastanowić się co jest szczególnie istotne dla Twojej firmy - czy będzie to dostęp do nowych technologii i wiedzy związanej z rozwiązaniami IT, czy też może zależy Ci głównie na obniżeniu kosztów utrzymania firmy. Decyzja należy do Ciebie.

Poznaj zatem najważniejsze zalety outsourcingu IT z jakich może skorzystać Twój biznes podejmując współpracę z Com IT Solution (link).

 

Niższe koszty utrzymania firmy

Przede wszystkim z pewnością warto rozważyć opłacalność budowania własnego działu technicznego w zestawieniu z kosztami zlecenia tych samych prac firmie outsourcingowej.

Wśród stałych kosztów utrzymania firmy często niemałym kosztem jest infrastruktura informatyczna, dostęp do sprzętu, oprogramowania czy zapewnienie bezpieczeństwa danych i procesów. Koszty generowane są również przez konieczność utrzymania tzw. działów wsparcia jakim jest również dział IT.

Outsourcing informatyczny pozwala na znaczne obniżenie kosztów poprzez korzystania z potrzebnych narzędzi, infrastruktury, specjalistów tylko w tym czasie i zakresie jakie są rzeczywiście niezbędne.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się ile kosztuje outsourcing IT dla Twojej firmy skorzystaj z naszego kalkulatora usług informatycznych (link).

Możliwe uniknięcie problemów kadrowych

Utrzymanie wewnętrzne specjalistów w wewnętrznym dziale wsparcia informatycznego wiąże się z wieloma dodatkowymi kosztami stałymi - umów o pracę, urlopów, kosztów dodatków pracowniczych itd.

Utrzymanie wewnętrzne specjalistów w wewnętrznym dziale wsparcia informatycznego wiąże się z wieloma dodatkowymi kosztami stałymi - umów o pracę, urlopów, kosztów dodatków pracowniczych itd.

Jednak utrzymanie wyspecjalizowanej kadry informatycznej wiąże się też z kosztami ukrytymi takimi jak często długotrwałe poszukiwania specjalistów wykwalifikowanych w swojej dziedzinie na wystarczającym poziomie.

Koszty rekrutacji specjalistów (nierzadko zlecanej firmom HR-owym, których usługi również bywają znaczne), ich wdrożenia, szkoleń a także kosztów ewentualnego "wyjścia" pracownika z organizacji - to wszystko należy brać pod uwagę przy szacowaniu potencjalnych oszczędności przy decyzji o przejściu na outsourcing IT.

Outsourcing IT to stały dostęp do najlepszych specjalistów branży IT bez konieczności inwestowania w zatrudnienie ich na stałe.

Łatwy i tańszy dostęp do najnowszych technologii

Zalety outsourcingu nie wyczerpują się tylko na zleceniu działań specjalistom zewnętrznym.

To również dostęp do najnowszych systemów informatycznych, których zakup na własną rękę bywa nierentowny w przypadku konieczności jedynie częściowego ich użycia. To również możliwość szybkiego i łatwego szkolenia pracowników z ich użytkowania.

Większość firm z racji tego właśnie decyduje się na powierzenie dostarczenia poszczególnych rozwiązań firmie zewnętrznej.

Wsparcie zewnętrznych firm wyspecjalizowanych w dziedzinie nowych technologii dla wielu przedsiębiorców staje się bowiem elementem budowania przewagi w branży

Niższe ryzyko awarii sprzętu i oprogramowania

Jak wiadomo ogromnym zagrożeniem dla przedsiębiorstwa mogą być różnego rodzaju awarie sprzętu ....

Jak wiadomo ogromnym zagrożeniem dla przedsiębiorstwa mogą być różnego rodzaju awarie sprzętu, systemów operacyjnych czy wadliwe oprogramowanie, które mają bezpośrednie przełożenie na procesy produkcji, wydajność pracy czy bezpośrednio na zadowolenie klientów.

Jednym z ważniejszych zalet outsourcingu jest przeniesienie ryzyka związanego z wystąpieniem nieprzewidzianych sytuacji na zewnętrzną firmę i zatrudnionej tam wyspecjalizowanej kadry informatycznej.

Outsourcing IT polega między innymi na monitorowaniu poprawnego działania infrastruktury IT firm oraz szybkiej reakcji na wszelkiego rodzaju zagrożenia dla obsługiwanego przedsiębiorstwa.

Znaczna oszczędność czasu

Zewnętrzna firma dostarczająca wsparcie informatyczne zapewniają precyzyjną odpowiedź na wszystkie Twoje potrzeby.

Szeroki wachlarz dostępnych technologii oraz specjalistów z dowolnego obszaru gotowych do pracy w chwili kiedy tego potrzebujesz to niewątpliwa zaleta korzystania z outsourcingu IT.

Jest to przede wszystkim nieoceniona oszczędność czasu Twojego i Twojego zespołu. Wystarczy policzyć czas potrzebny na procesy takie jak: diagnozowanie problemu, analiza możliwych rozwiązań, zamówienie potrzebnych narzędzi niezbędnych do rozwiązania problemu czy też znalezienie specjalistów mogących zająć się danym obszarem, jeśli akurat w danej chwili nie ma danych kompetencji wśród pracowników działu technicznego.

Wszystkie powyższe elementy zazwyczaj dostępne są "od ręki" w ramach abonamentu przez firmy oferujące outsourcing usług IT.

Zastanawiasz się nad wyborem Firmy IT?

Bogaty katalog usług outsourcingu informatycznego zapewni Ci Com IT Solution

Jeśli wciąż nie wybrałeś swojego dostawcy usług IT to zapraszamy Cię do skorzystania z naszego doświadczenia i wiedzy. W obszarze outsourcingu informatycznego działamy od 20 lat i wiemy o tym niemal wszystko.

Naszymi klientami są zarówno polskie jak i zagraniczne firmy. Dostarczamy usługi częściowe jak i pakiety całościowej obsługi informatycznej firm.

Decydując się na nasze usługi zmniejszysz koszty utrzymania firmy, zaczniesz budować przewagę konkurencyjną oraz oszczędzisz mnóstwo swojego czasu.

Skontaktuj się z nami już dziś! (link)